Refugerna stoppar trafikflödet

Det är knappast bussarna på Norbyvägen och Granitvägen som stoppar trafikflödet och inte de utbyggda hållplatserna heller, för det finns inga sådana där. Det som stoppar trafikflödet är de frekventa refugerna.

Uppsala2016-11-20 06:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändare av Josephine Vornefeldt 15/11

Det finns nästan alltid ett övergångsställe med refug i anslutning till varje busshållplats. Det är dessutom inte tillåtet att passera till vänster om en refug i färdriktningen. Det är direkt farligt. Tänk bara om någon är på väg över gatan! Mitt råd: åk tidigare hemifrån, ta en annan väg eller ta bussen! Bussen måste ta den vägen, det har kollektivtrafiknämnden och UL bestämt.

Jag håller fullständigt med dig om att kommunledningen är inne på helt fel spår när man genom förträngningar i gatunätet försöker få ner hastigheten i staden (Råbyvägen, Strandbodgatan och Svartbäcksgatan är tre exempel). Det vore enklare, tydligare och billigare om man sätter upp trafikskyltar som visar högsta tillåtna hastighet. Problemet är att man då måste ha någon som ser till att hastighetsbegränsningen följs! Dessutom finns det inget system i trafiksignalerna på Kungsgatan och Vaksalagatan. När ett trafikljus är grönt slår nästa om till rött. Verkligen stressande och dåligt för miljön och luftkvaliteten. De vill antagligen göra det helt omöjligt att köra bil i Uppsala!

Läs mer om