Personalen gör allt de kan

När det pratas om missförhållandena inom vård och omsorg så är det de vinstdrivande aktörernas fel och personalen går på knäna och blir utslitna. Visst är det så, det säger jag inte alls emot.

Uppsala2016-03-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men när det gäller missförhållanden med postutdelning tycks den allmänna uppfattningen mera vara att personalen inte sköter sitt jobb. Nu hör det till saken att Postnord också är ett vinstdrivande företag och personal både på terminal och brevbärning utsätts för ideliga omorganisationer och personalneddragningar.

Knappt har en omorganisation satt sig förrän det är dags för en ny. Inga vikarier finns så i dessa influensatider kan det betyda att vid ett arbetspass början fattas en hel del folk. Hur lätt är det då att hinna med?

Sedan verkar det vara så att vi som kunder glömt hur man skickar brev. Att det man ska skicka iväg läggs i kuvert med ordentlig adress och frimärke är inte alltid fallet.

Allt för många lösa papper läggs på gula lådan och måste postpersonalen försöka lista ut en mottagare så att det kommer fram. Detta är en företeelse som ökat och tar ju också tid i ett redan pressat schema. Så postpersonalen gör allt de kan för att breven ska komma fram.

Läs mer om