TV4 sänder alldeles för mycket reklam mellan och under programmen. Det är väldigt tröttsamt!
Under en långfilm på en söndagskväll är det redan efter en kvart reklam som varar i fem minuter. Ytterligare 15 minuter senare blir det ännu ett reklamavbrott. Det pågår till kllockan 22 och sedan är det är dags för nyheter!
Nyheterna tar tid de med från filmen, en kvart. Efter Nyheterna tror man att filmen äntligen ska få fortsätta, men nej.
I stället kommer ytterligare fem minuter reklam och i vanlig ordning kommer ett litet reklamavbrott igen efter en kvart när filmen väl har börjat. Hela 45 minuter i en långfilm, som är en och en halv timme, får man sitta och kolla på annat. Det är hälften av filmens längd. Det är otroligt mycket tid som går till spillo.
Att sitta fastklistrad och kolla på denna reklam under en sådan lång tid gör mig riktigt irriterad och otålig. Särskilt när det sänds samma reklamavsnitt flera gånger. Ibland händer det att jag tröttnar totalt och går därifrån och gör något annat och glömmer bort filmen. Jag tror inte att jag är den enda som tänker i dessa banor. Jag garanterar att TV 4 kommer att tappa många tittare på grund av stort överflöd av reklam.
Jag vet mycket väl att TV4 är en kommersiell tv-kanal och att det är själva reklamen som betalar kanalen. Jag förstår även att man inte kan ta bort all reklam, det är inte heller det jag vill. Jag vill protestera mot att man hackar sönder alla tv-program? Hur många gånger är det egentligen man ser Felix och hans nya pastarätt? Alldeles för många gånger! Kanske påverkas jag som tittare lika mycket av hälften av dessa reklaminslag?
Jag har gått med i Facebookgruppen ”Vi som tycker TV4 har för mycket reklam” (99 467 gillar gruppen).
Okej, TV4 har många roliga program som till exempel Solsidan, Talang och X-factor och man förstår att de kostar stora pengar som dras in av reklamen. Men skulle man ändå inte kunna göra något åt mängden reklam?
Varför inte sända mer reklam mellan programmen? Det förstör inte flytet i en film! Detta var någonting man körde med på 90-talet och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.
Detta med den överdrivna mängden reklam är verkligen något som jag och andra personer är väldigt sugna att förändra. TV 4:s sändningar kommer att bli mycket populärare och kanalen kommer få färre klagomål. TV4 är en underhållningskanal och om TV 4 är smarta gör de kanalen trivsam för oss tittare.
Alexander Marklinder
9 E Gottsundaskolan, Uppsala