Örsundsbro glöms bort av kommunen

Kommunens hantering av vattenläckan i Örsundsbro den 5–6 november visar i mina ögon på stora brister i hur krishantering i kommunen fungerar i allmänhet och information till drabbade fungerar i synnerhet.

Uppsala2013-11-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vattnet stängdes av 16:30 och först efter drygt 3 timmar kom (knapphändig) officiell information ut om vad som hänt.

Det fanns inget meddelande på numret till ansvarig enhet annat än vilka telefontider som enheten hade och kommunens växel gick inte att nå.

Webbsidan låg nere med ett meddelande om att den skulle komma upp igen efter helgen. När sidan åter kom upp så var informationen att inga driftproblem rapporterats.

Vattenläckan inträffade på en vardag under kontorstid. Min allmänna fråga som nyinflyttad i kommunen är således: Vad händer om något mer allvarligt inträffar och då, gud förbjude, på en helgdag?

Vilka riktlinjer och regler gäller för spridning av officiell information vid denna typ av händelser? Kommer Enköpings kommun att utreda insatsen som gjordes i samband med vattenläckan? Om så, hur kan allmänheten ta del av resultatet av utredningen?

Kritiken mot att Enköpings kommun ”glömmer bort” Örsundsbro lär nog få ytterligare bränsle på grund av hur kommunen hanterat denna händelse. Skulle en vattenläcka i centrala Enköping hanterats på samma sätt?

Erik Torstensson
Örsundsbro