Normal nivå på ­trafiken i Östhammar

Kortare restid. Förslaget till busstrafik Östhammar–Uppsala ger kortare restid från tätorterna, samtidigt som trafiken utanför tätorterna håller en normal nivå, skriver UL:s presschef Sture Jonsson.

Kortare restid. Förslaget till busstrafik Östhammar–Uppsala ger kortare restid från tätorterna, samtidigt som trafiken utanför tätorterna håller en normal nivå, skriver UL:s presschef Sture Jonsson.

Foto: Josef Nylén

Uppsala2017-01-12 10:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UL har ett uppdrag att öka antalet resor och öka andelen invånare som väljer att resa med kollektivtrafik i stället för med egen bil. I den studie som genomförts framgår att det trots ett bra utbud av busstrafik i stråket Östhammar – Uppsala är många som väljer att resa med egen bil. Främsta argumentet är att skillnaden i restid är för stor.

Det är i de större tätorterna som den stora möjligheten finns att locka många nya resenärer. Därför har UL arbetat fram en trafiklösning med fler bussavgångar med kortare restid till och från de tätorter som finns i stråket.

Nu innebär förslaget som presenterats inte att de som bor mellan tätorterna blir utan busstrafik. Det blir minst en buss per timme från tidig morgon till sen kväll och halvtimmestrafik morgon och eftermiddag när de flesta reser. Jämfört med andra liknande vägsträckor är det en normal nivå på trafikutbud.

Det är viktigt att komma ihåg att det fortfarande är ett förslag som kollektivtrafiknämnden väntas ta ställning till under våren.