Mer bör göras för cyklisterna

Som cykelfrämjare får vi ofta höra att cyklisterna i Uppsala inte följer gällande trafikregler. De kör på ­trottoaren, cyklar utan lyse och reflexer och bryter mot de flesta trafikreglerna.

Förändringsbehov. Infrastrukturen för cyklister och fotgängare i Uppsala behöver förbättras, skriver Björn Engström och Per Häggblom från Cykelfrämjandet Uppsala.

Förändringsbehov. Infrastrukturen för cyklister och fotgängare i Uppsala behöver förbättras, skriver Björn Engström och Per Häggblom från Cykelfrämjandet Uppsala.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2016-11-25 18:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Cykelfrämjandet beklagar att en grupp cyklister utmärker sig på detta vis och uppmanar till en förbättrad efterlevnad av reglerna. Vi tycker man skall vara tydlig med att visa tecken, tillämpa högerregeln och använda ringklockan i god tid när man skall köra om!

Orsaken går sannolikt att hitta i nerlagd trafikundervisning i skolan, nedprioritering av cykelöverträdelser från polisen samt ökande konkurrens om gatuutrymmet i staden. I UNT 20/11 tar bland andra Inga Serrander upp frågan vad Cykelfrämjandet gör. Sedan flera år arbetar vi i nära dialog med kommunen för att cyklister och fotgängare skall separeras i trafiken så att onödiga konflikter kan minimeras.

Tyvärr har inte arbetet varit så framgångsrikt. Exempel på detta är att flera gångbanor i centrum breddats och fått en cykelbana bredvid med otydlig åtskillnad. Östra Ågatan är vår förebild med en bred gångbana helt separerad från cykelfälten och med enkelriktad biltrafik.

Vi delar åsikterna i Kent Johanssons insändare angående Dragarbrunnsgatan (UNT 20/11). Även här vore en separering att föredra med en enkelriktning av biltrafiken. Vi delar KJs åsikt om att det behövs fler enkelriktade gator så att cyklisterna inte behöver ta trottoarerna i anspråk för att ta sig fram.

Cykelfrämjandet anser att en tydligare infrastruktur för cyklister och fotgängare i Uppsala skulle minska risken för konflikter och olyckor som kan drabba oskyddade trafikanter.

Läs mer om