Leda eller lyda, vad Àr skolchefens roll?

Uppsala2016-05-02 10:42
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Platsannonser kan vara talande. NĂ€r Uppsala och Älvkarleby nu söker skolchefer framtrĂ€der tvĂ„ olika ledningsfilosofier. I annonsen frĂ„n Uppsala kommun stĂ„r: ”I rollen leder och styr du verksamheten mot uppsatta mĂ„l och ser till att medarbetarna kĂ€nner till mĂ„len och agerar i enlighet med dem.” Detta stĂ„r i kontrast till annonsen dĂ€r Älvkarleby söker ny skolchef: ”Du fĂ„r andra att vĂ€xa. Du ser varje persons potential och individuella behov.”

Är det verkligen ett toppstyrt ledarskap som Uppsalas skolverksamhet behöver? Kommer det i sin tur att stĂ„ modell för lĂ€rarnas ledarskap av eleverna? Den rödgröna majoriteten har infört ett mĂ„l om barns och ungdomars delaktighet i skolan. Hur ska skolan lyckas med det, om ledningen fungerar pĂ„ motsatt sĂ€tt?

Även av personalpolicyn för Uppsala kommun framgĂ„r att den politiska viljan Ă€r ett betydligt mer demokratiskt förhĂ„llningssĂ€tt Ă€n vad utbildningsförvaltningen signalerar i sin annons. KommunfullmĂ€ktige har slagit fast att ”Medskapande medarbetare tar egna initiativ, framför synpunkter och Ă€r engagerade för att utveckla verksamheten som leder till ökad kvalitet för medborgare och/eller brukare.”

NÀr vÄra förtroendevalda antog denna formulering var det sannolikt för att kunskaper, analyser och idéer frÄn alla yrkesgrupper behövs om det ska gÄ att klara de utmaningar skolan och andra delar av kommunen stÄr inför. Det innebÀr givetvis inte att var och en kan göra som den tycker Àr bÀst, men att tillgÀngliga kunskaper och erfarenheter behöver tas till vara. Det betyder inte heller att det ska vara lÄnga diskussioner i alla frÄgor. Det handlar i stÀllet om mÀnniskosyn, förhÄllningssÀtt och en lÀrande organisation, dÀr dialog snarare Àn ordergivning gÀller.

Har jag dragit fel slutsatser ser jag fram emot ett svar.

LĂ€s mer om