Vi som läser på lärarprogrammet får utstå kritik varje dag, både riktat mot vår utbildning och vårt framtida yrke. Elisabet Persson skriver om hur hon upplever att studenterna blir curlade genom utbildningen att det inte ställs tillräckligt höga krav. Detta är ingenting jag upplevt, tvärtom.
Utbildningen kräver eget ansvar, att du ser till att läsa det du ska och lär dig det du ska. Du kommer inte att komma ut som en fullvärdig och kompetent lärare från utbildningen om det inte är så att du själv vill det.
Det är svårt för en institution att ge en individ all kunskap som hen behöver för att komma ut i arbetslivet som en helt färdig lärare då läraryrket har så många dimensioner: utbildare, problemlösare, utvärderare och så vidare. Listan kan göras lång.
Jag har tagit möjligheten att påverka utbildningen genom Sektion Lära, den sektion i Uppsala studentkår som representerar lärar- och pedagogstudenter.
För mig var det ett självklart val, och jag vet att jag kommer att komma ut från utbildningen med massor av bra kunskap som jag kan använda mig av praktiskt.
Jag välkomnar Elisabet Persson att engagera sig i Sektion Lära eller i sitt programråd. Jag är säker på att hon genom det kan se möjligheterna för sin utbildning och framtida arbete.