Universitet Som lärarstudent kan jag bekräfta bilden om den slappa Lärarutbildningen. Kraven som ställs på studenterna är inte i närheten av de som ställs på psykolog- eller juristprogrammet och detta färgar lärarstudenternas självförtroenden och attityder. Jag har själv upplevt hur lärare accepterar sena inlämningar, ger hela föreläsningar om hur man skriver ett PM och uttrycker att det är synd om oss för att vi har en lektion klockan 8.00 på morgonen.
Många av dem som kommer in på lärarutbildningen i dag kommer från studieovana hem och har låga gymnasiebetyg i bagaget, och följden blir att utbildningen anpassas till deras nivå.
Detta är problematiskt av flera anledningar: Låga krav gör att högpresterande studenter känner sig frustrerade, fördummade och ser sig om efter en ny utbildning där de kan få stimulans och en riktig utmaning. Vidare gör låga krav att lågpresterande elever i bästa fall klarar att ta till sig ett innehåll, men aldrig vässas till att bli riktigt bra.
Höj ribban för alla och erbjud i stället stöd till de elever som har svårt att nå målen.
Att höja kraven i lärarutbildningen är en billig åtgärd, som på sikt bidrar till en höjning av läraryrkets status samt kvalitén på nyutbildade lärare.
Lärarstudenter kan inte curlas genom en hel universitetsutbildning för att sedan börja arbeta i den otroligt komplexa institution som är skolan. Väl där kommer höga krav att ställas på oss, och ingen kommer att tycka synd om oss för att vi börjar klockan 08.00 på morgonen. Så varför inte vänja oss vid det redan nu?