Lag om cykelhjälm är kontraproduktiv

Nollvisionen har varit framgångsrik på att minska antalet döda bil­åkare i trafiken.

Uppsala2015-09-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta tack vare enorma investeringar i infrastrukturen. Samtidigt har antalet dödade cyklister i trafiken minskat i lika hög grad och mer än halverats sedan 1988 till drygt 20 döda.

Olycksdrabbade landsvägar brukar kallas ”Dödens väg” med rop på åtgärder. Men när cyklister skadar sig på grund av dåligt vägunderhåll (hälften av de allvarliga skadorna) eller vägens utformning (ytterligare 15 procent) blir lösningen cykelhjälm. Vi ser inga braskande rubriker om lemlästande cykelvägar.

Nollvisionen ser inte till hel­heten utan fokuserar på olyckor. I Uppsala kommun dör 5 personer av motortrafiken och 50 personer av dålig luft, vilken motortrafiken bidrar till. Svenskarnas största hälsoproblem är stillasittandet – inte trafikolyckor. Vi behöver röra oss minst en halvtimme per dag. Att förflytta sig per cykel istället för sittandes i bil eller buss är ett enkelt sätt.

Cyklingen är det enda fordon som ger hälsovinster vilka dessutom är betydligt större än olycksrisken, och kan därmed inte behandlas som andra fordon. Cykling är billigare i investering och drift både för individen och för samhället. Cykeln kräver mindre plats, försämrar inte luften och bullrar inte.

En svensk studie visar att hjälmtvånget för barn inte hade någon effekt för flickors huvudskador. För pojkarna minskade risken för huvudskador, men ökade för skador på armar och ben. I Sverige använder totalt 37 procent cykelhjälm. I Nederländerna och Danmark cyklar alla utan hjälm till vardags, ändå är olycksrisken lägre där än i Sverige. Magnus Anderssons hjälmtvång räddar som mest – om 100 procent använder hjälm – fem cyklister i Sverige från att dö, troligen färre.

Enligt en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI, rapport 801) skulle bättre infrastruktur och bättre skötsel minska antalet allvarligt skadade cyklister betydligt mer än en hjälmlag. Och medan en hjälmlag troligen skulle minska cyklingen, så skulle bättre infrastruktur tvärtom öka cyklingen.

Cyklingen är under press. Trots allt tal om ökning är cyklingen inne i en negativ spiral. För ungdomar under 25 har cyklingen näst intill halverats på tjugo år. Cykling behöver inte stigmatiseras ytterligare. Förstå mig rätt. Jag tycker att det är helt ok att ha hjälm när man cyklar, går eller åker bil. Men det är kontraproduktivt med hjälmtvång för cyklister. Följ Hollands och Danmarks exempel, bygg infrastruktur, satsa på att få folk att cykla och gör multivinst. För samhället – och för individen.

Uppsala

Läs mer om