Kunder luras in i elavtal

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2013-11-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Telefonförsäljning Jag blev uppringd av en lismande person som gjorde allt för att vilja vara min kompis. Han ville sälja el åt mig. Jag upplyser artigt att jag har bundet avtal, men okej det är ju bra att ni vill pressa priserna åt kunderna. Därmed trodde jag att allting var klarlagt.

Men icke, nu börjar besvären med att jag får en bekräftelse om byte av elavtal.Men hallå vi har inget avtal påpekar jag fortfarande artigt, jodå vi har din bekräftelse på band. Nu hårdnar min ton, spela då upp det för mig. Mannen lovar att återkomma angående inspelningen och gör så också, där han lågmält tillstår jodå det finns med på bandet där du uppger att du har bundet avtal, men vi är inte helt nöjda med din önskan om att slippa avtalet.

Jag är nu klart upprörd över bolagets tvångsanslutning. Och därefter råder fullständig tystnad i flera månader. Jag tror då att saken är utagerad. Men icke. Helt nyligen får jag en elräkning från ett för mig främmande elbolag. Nu blir jag vansinnig och ringer upp bolaget och frågar vad i h-vete detta är. ”Jo vi har fått uppgifter om att du är kund hos.”

Därmed börjar en karusell av telefonsamtal där alla skyller ifrån sig. Alltså, här skall jag bevisa min oskuld i sammanhanget när jag inte gjort ett dugg mer än pratat med en telefonförsäljare och där förklarat att jag har ett bundet avtal som jag är nöjd med. Detta är andra gången jag drabbas av lurendrejare, förra gången var det fast telefoni som även det blev en segdragen historia.

Är det cheferna som driver på sina säljare eller vad handlar det om? Denna marknadsföring bådar definitivt inte gott.

Ejnert Anderssen
Runhällen