Motivet är en förstamajparad i socialromantisk stil. Weiman har på Facebook till och med antytt en önskan om vandalisering.
Vi minns hur man från den kanten bröstade sig med sin liberala doktrin i försvar för publiceringen av Lars Vilks rondellhundar. Men det här är ett härdat släkte som inte besväras av att spotta i motvind . Det är inte målningen i sig som Weiman med flera i första hand uttryckt sin aversion mot utan dess ursprung. Originalet är uppfört i DDR. Man måste ge en eloge till dessa, när andan faller på, ömmande konstvänner. Ge inte upp! Kanhända vi får uppleva inrättandet av en kommission där ex Weiman och andra ur konstens ordningsmän får till uppgift att städa bort den konst som har sitt ursprung i DDR.
Det lär finnas en hel del som undgått Weiman och co:s estetiska banbulla i våra offentliga institutioner som bibliotek, museer och teatrar. Vad sägs om exempelvis författaren Willie Bredels Thälmanbiografi, Gisela Mays skivinspelningar och Brechts senare produktion?
Varför inte förse dessa alster åtminstone med giftstämpel så att vanliga ovetande människor vet hur man ska förhålla sig. Det vore ju farligt om man överlämnade till populasen att bilda sig en uppfattning på egen hand.