Jämför inte bara med bränslekostnaden

Som ofta när kostnaden för kollektivtrafikresor ska jämföras med andra transportsätt så används den dyraste biljetten som jämförs med enbart bränslekostnaden för bil.

UNT 5/2

UNT 5/2

Foto:

Uppsala2016-02-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så också i exemplet som Nisse Lovén använder. Det är självklart enklast att bara ta bränslekostnaden men det blir missvisande eftersom vissa andra bilkostnader också är beroende av körsträcka.

I insändarskribentens exempel köps biljetten via UL-appen. För att kunna köpa en biljett i appen behöver man ha ett betalkort registrerat. Då är det lika enkelt att ladda reskassa med 200 kronor som att köpa två enkelbiljetter.

Då sänks reskostnaden i exemplet från 54 kronor per biljett till 40 kronor.

Totalt blir det till 160 kronor i stället för 216 kronor för två vuxna som reser tur och retur mellan två zoner.

Som faktaupplysning kan också nämnas att det inte är fordonskostnaden som är den största kostnadsposten inom kollektivtrafiken. Det är personalkostnaden.

Bussarnas inköpspris har därför mindre betydelse för kollektivtrafikens totala kostnader och UL:s övertygelse är att god komfort har betydelse för de som reser, särskilt för de som reser lite längre sträcka.