Hur tänker våra politiker?

Borde inte politiker belöna, stimulera och uppmuntra oss att åka kollektivt genom att inrätta biljettpriser som kan konkurrera med privat bilåkande? skriver Åke Österberg.

Uppsala2014-02-25 12:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Våra politiker har satt upp ett mål att öka kollektivtrafiken i Uppsala kommun. Antalet som reser med kollektivtrafiken ska fördubblas till 2020. För att nå detta krävs både satsningar på förbättrad infrastruktur, men även beteendeförändringar genom information och satsningar på hållbart resande. Beteendeförändringar torde innebära att vi kommuninnevånare ska ändra våra resvanor till att bli mer kollektivåkande och mindre bilåkande.

Den undersökning som SVT i dagarna presenterat visar att kostnaden för att åka kollektivt ökat med 96 procent sedan 1995. Under motsvarande tid har konsumentprisindex ökat med 24 procent. Medborgarnas inkomster har knappast ökat med 96 procent under dessa år, men deras kostnader för att åka kollektivt till jobbet har gjort det. Tror man då verkligen att sådan prispolitik stimulerar till ökat kollektivåkande?

Jag är pensionär och bor i Storvreta och åker då och då in till Uppsala, men inte så ofta att det är lönsamt att lösa månadskort. Skulle jag och min fru vilja gå på konsert eller bio kostar resan enligt det nya förslaget 160 kronor. Tar vi bilen kostar resan ungefär 30 kronor. En parkeringsbiljett kvällstid kostar runt 20 kronor om vi inte hittar en gratis p-plats. Kan någon politiker eller ansvarig inom UL förklara för mig varför jag ska åka kollektivt och betala drygt 100 kronor mer för att ta mig till och från Uppsala?

Om nu politiker inom Uppsala kommun menar allvar med sin målsättning att stimulera oss Uppsalabor att åka mer kollektivt och ändra våra resvanor måste man väl införa incitament som motiverar oss att göra det. En grundläggande faktor är givetvis reskostnaden. Är det dyrare att åka buss/tåg än att åka bil, då tar jag bilen. Alltså måste priserna på kollektivresan kunna konkurrera med bilåkandet.

Borde inte politiker belöna, stimulera och uppmuntra oss att åka kollektivt genom att inrätta biljettpriser som kan konkurrera med privat bilåkande?

Facit för de senaste 20 åren visar att kollektivåkandet inte har ökat, men priserna fördubblats.

Är det någon politiker som tycker att det är konstigt?

Är det någon politiker som inte förstår varför inte kollektivåkandet ökat?

Är det någon politiker som tycker att man ska göra på ett annat sätt för att öka kollektivåkandet?

Tänk om – tänk rätt!

Läs mer om