Hotellreklam diskriminerar

Uppsala2006-11-28 00:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
KÖNSDISKRIMINERING. Park Inn Hotell Uppsala gör sig skyldig till könsdiskriminerande reklam när man med meningen "Lägg svärmor på hotell" försöker locka till sig kunder i julhelgen.
Reklamen förekommer som en videofilm i monitorerna vid kassorna i en livsmedelsbutik. Förmodligen vill annonsören anslå en lättsam ton och skämta.
Jag anser att meningen underblåser kvinnohat och kvinnoförakt. Den leder tankarna till gamla unkna könsdiskriminerande skämt som man trodde hör till historien. Svärmor har varit särskilt illa åtgången.
Park Inn bryter mot den andra av de särskilda kriterier som Näringslivets Etiska Råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) har satt upp.
Den vänder sig mot reklam som direkt konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna där endera könen framställs på ett nedvärderande sätt
Svärmor är ofta en stor tillgång för en familj, men Park Inns reklam cementerar gamla fördomar.
Varför inte lägga svärfar på hotell? Är det inte lika roligt? Varför inte? Därför att det inte finns några vitsar om besvärliga svärfäder i vårt mansdominerade samhälle.
Ändå kan svärfäderna vara nog så jobbiga. Historiskt sett har de varit betydligt mer våldsamma och alkoholiserade än sina kvinnliga motsvarigheter.
Ordet lägg har i sammanhanget en obehaglig klang. Bjud svärmor på hotell skulle ha varit betydligt bättre. Eller ännu hellre Bjud svärfar på hotell och bjud svärmor att sova över i bästa sängen hemma.
Läs mer om