Gåfart minskar olyckorna­

Tanken med gångfartsområde är att man som gående ska kunna disponera hela ytan och att fordonsförare är där på de gåendes villkor.

Uppsala2014-10-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Laura Unda Joki 6 oktober

Dragarbrunnsgatan är utformad enligt principen för så kallad ”shared space”/”samspelsyta”, och reglerad med lokala trafikföreskrifter om gångfartsområde. Det finns självklart för- och nackdelar med samspelsytor jämfört med att bygga gator med trottoarer. Ett vanligt motiv för lösningen är en ambition att skapa miljöer med folkliv.

I städer där konceptet är relativt nytt kan det ta tid innan alla trafikanter vänjer sig vid det annorlunda samspelet. Undersökningar visar ändå att gångfarts­områden minskar personskadeolyckor med i genomsnitt 25 procent och olyckor med enbart materiella skador uppskattas minska med cirka 20 procent.

Det som många upp­lever som en nackdel med Dragar­brunnsgatan är den tunga trafik som behöver hämta och lämna varor till näringsidkare i området. För att förbättra den situationen har tjänstemän på kommunen, i dialog med berörda aktörer, startat ett projekt för att se om det finns möjlighet att minska den typen av transporter.