Bilar I en av söndagens morgontidningar läser jag ”Elbilen på topp i Norge igen”.
Det leder mig osökt till en del funderingar som visar på bensin- och dieseldrivna bilmotorers ineffektivitet jämfört med elmotorn. Vid omvandling från kemisk energi (bränsle) till mekanisk energi i en bilmotor är verkningsgraden 25 procent, läser jag på en av Vattenfalls informationssidor. Det vill säga 75 procent av bränslet eldas för kråkorna.
I den effektklass som en bilmotor ingår är verkningsgraden över 90 procent, ja, ända upp till 95 procent för en elmotor. Vid omvandling från kemisk energi till elektrisk energi i oljekraftverk är verkningsgraden 40 procent. Med moderna turbiner kan verkningsgraden överstiga 50 procent. Gjorde vi först el av de bränslen vi bränner i våra bilar och går över till elbilar skulle vi alltså kunna minska koldioxidutsläppen från bilismen till hälften. Tankeväckande.
Mitt inlägg betyder inte att jag förordar att vi först framställer bensin och diesel för att sedan förbränna dessa högförädlade produkter i oljekraftverk.
Vad jag vill visa på med min enkla kalkyl är elbilens fördelar – fördelar, som vi som en tekniskt väl utvecklad nation borde utnyttja om vi vill bidra till att minska koldioxidutsläppen.
Frågan är: Vilka politiker vågar göra sak med sina norska kolleger och föra denna viktiga fråga upp på agendan till elbilens fördel? Jag tror det parti som gör det har framtiden för sig.