Ärna. Uppsala kommun ger ju sken av att vara en miljövänlig kommun. Det var ju till och med nära att kommunen fick pris för detta. Visserligen var Uppsalas stora insats i tävlingen bostadsområdet Östra Salabacke som det inte ens finns en detaljplan för. Men den kanske räcker med ett förslag på ett papper.
Men den stora belastningen är liket i garderoben. En kommun som medverkar till planerande av en ny civil flygplats, borde rimligtvis ur miljösynpunkt vara körd för gott. Att Uppsala kommun inte tar avstånd från civilt flyg på Ärna är skamligt när man nu vill sola sig i glansen av nomineringen till bästa miljökommun.
Utsläppen för en person tur och retur Thailand överstiger vida årsutsläppen från en personbil. Skall då Uppsala kommun inte påverkas av en sådan insikt? Med personliga utsläppskonton skulle trängselskatter och liknande initiativ vara helt onödiga.
Uppsala kommun har givit Flygvapnet dispens för de bullerproblem som Jas skapade vid placeringen på Ärna. Dispensen gällde då ett fåtal Jas-plan. Nu verkar omfattningen vara en helt annan än vad dispensen avser. Kommer Uppsala kommun att bevilja en utökad dispens för de utökade miljöstörningar över Uppsala som enbart Jas kommer att skapa?
Lars Eriksson
Uppsala