Flyget behövs i Uppsala

Efter många års velande­ om civilt flyg på Ärna närmar vi oss ett beslut i frågan. Återigen har debatten om Ärna flygfält blossat upp. Det cirkulerar många uppgifter främst från miljöhåll om flygets stora inverkan på miljön. Vissa bygger på fakta; andra helt oriktiga uppgifter har dunklare ursprung.

Uppsala2014-10-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till flera insändare­ 22/10

Att utnyttja Ärna både för försvarsmakten och för civilflyg är att utnyttja flygplatsanläggningen ekonomiskt samt optimalt.

Utvecklingen av flygplan går framåt snabbt. Dagens flygplan är 70 procent bränsleeffektivare per personkilometer jämfört med 1960-talets. En utveckling pågår bland annat av flygbränsle framställt från biomassa och vätgas. Redan om några år kan det vara möjligt att använda syntetiskt bränsle producerat från naturgas eller biogas blandat med flygfotogen. Buller och utsläpp kan regleras via gränser och inte med förbud.

Återigen har främmande makt kränkt vårt lands territorium. Ärna är livsviktig för försvaret av Mälarregionen om orostider uppstår. Alternativen för våra flygstridskrafters insatser för försvar av vår huvudstad sker i dag från Luleå eller Ronneby. Dessa ligger för långt bort för att kunna räknas. Försvaret av vårt land måste prioriteras.