I sin insändare framför Kim Källström synpunkter på UL:s busstidtabeller och bussarnas tidhållning.
Busstrafikens tidtabeller är uppbyggda så att en buss som avgår i rätt tid från första hållplats ska vara framme vid sista hållplatsen den tid som anges i tidtabellen. Det är förståeligt att bussar kan uppfattas som försenade på de mellanliggande hållplatserna eftersom de så gott som alltid är någon minut sena men det är så tidtabellen är konstruerad. Annars kommer bussar stanna bara för att invänta passertiden när ingen ska av eller på bussen. Passertiderna på mellanliggande hållplatser anger när du som resenär senast ska vara på plats för att hinna med bussen.
Vid planering av tidtabellerna för busstrafiken utgår UL från alla kända förutsättningar. Dessa förutsättningar är bland annat planerade vägarbeten, ökat resande och erfarenheter från tidigare tidtabellsperioder. Planeringen görs i nära samarbete med de bussbolag som UL samverkar med.
När det gäller större vägarbeten, som till exempel vägarbetet på väg 288, har UL lagt in extra tid i tidtabellen för normala trafikhinder. Planeringen tar dock inte hänsyn till att det vid enstaka tillfällen blir helt stopp i trafiken.
För att kommentera insändarskribentens påstående om att tidiga morgonturerna körs senare behövs mera specifik information än vad som framgår av insändaren. Dessa uppgifter kan lämnas till UL Kundtjänst.