Ensidig debatt om friskolor

Uppsala2013-11-07 06:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på insändare från Stefan Simander 1/11

Skola Stefan Simander såg tv-programmet Skolfesten från den 24 oktober. Samtidigt såg jag på samma kanal ett delvis annat program. Jag såg ett program med brister i objektivitet. Uppdrag Gransknings skolprogram nyligen hade samma brister. Opartiskheten framhålls inte enbart som något fint utan också som ett krav på public service-kanalerna. När sänds för balansens skull ett program om brister i den kommunala skolan?

Kritiken mot friskolorna har två tyngdpunkter: De har en rad brister och de vänder sig främst till problemfria barn i socialt välordnade familjer. Elever med särskilda behov sägs vara hänvisade till den kommunala skolan.

Bristerna i friskolorna upprepas: giriga ägare, homogena grupper, lägre lärartäthet, fejkade betyg, brist på bibliotek, brister i betygsarkivering ...

Välmotiverade barn till välutbildade föräldrar i statusområden anses överrepresenterade i friskolorna. Barn från ytterområden har svårt att få plats. För elever med särskilda behov lär det vara näst intill omöjligt att nästla sig in i en friskola, i vart fall för barn till resurssvaga föräldrar.

Konklusionen är resultatet av en logisk kullerbytta: Det är djupt orättvist att de socialt bäst ställda ska ha förtur till den avgjort sämsta skolan, friskolan. Och varför ska elever med särskilda behov så orättvist vara hänvisade till den bästa skolan, den kommunala?