– Helsingfors har en utmanande omgivning för rälstrafik. Staden är tätt bebyggd och har snäva kurvor och backar. De här vagnarna klarar sig bra just i en sådan omgivning, säger Ville Lehmuskoski, vd för HST (Helsingfors stads trafik)
De nya vagnarna är de första i världen som både har ett lågt golv och ett vridbart underrede. Det gör att framfarten är smidig och tyst.
HST har varit med och designat spårvagnarna och de ska klara sig i nordiska väderförhållanden.
– De är byggda i världens nordligaste spårvagnsfabrik i Otamäki nära Kajana och vi har beaktat både vintern och sommaren, säger Ville Lehmuskoski.
Två spårvagnar av den här modellen har varit i testbruk sedan 2013. Responsen har till största delen varit positiv, men några saker har man rättat till för de nya vagnarna.
Har även sett spårvagnslösningen i Sevilla där miljökänsligaste delen av gamla staden passerar utan luftledningar.