Vi som bor utanför stadsgränsen vill också kunna cykla till skola, arbete och affärer.
Från Uppsala-Näs, Bodarna och Vreta är det bara ett fåtal kilometer in till staden, således perfekta cykelavstånd. Att cykla från dessa områden till staden är i nuläget ett högriskuppdrag. Vägen är smal, slingring och tungt trafikerad med 70 km/h som hastighet och helt utan vägren, övergångsställen eller belysning. Att cyklister ska samsas med tät genomfartstrafik från Enköpingsvägen till Uppsala södra stadsdelar utan cykelväg är dålig planering.
Längs vägen ligger även Lurbo ridklubb med hundratals ungdomar som rider. Många tar sig hit med cykel eller buss. Även dessa måste cykla längs den smala och farliga vägen. Väljer ryttarna att ta bussen till och från stallet ligger hållplatserna mitt på vägen så att de måste gå till och från hållplatsen längs vägkanten och sedan vänta PÅ vägen. Bussficka finns inte och inte heller någon belysning eller övergångställ.
Vidare ligger Hammarskog åt samma håll. Där har kommunen sista åren satsat med utbyggnad av badplats och nya promenadstigar. Området ligger på perfekt avstånd för en cykelutflykt men de flesta avstår från detta och tar bilen i stället. Dåligt för miljön och folkhälsan!
Vi önskar därför att Uppsala kommun vidgar intresset för cykelbanor till området även utanför stadsgränsen så att även barn och vuxna i dessa områden kan cykla till skolor, arbete och fritidsaktiviteter. En cykelväg den korta biten mellan Lurbo bro och Uppsala-Näs/Vreta via Lurbo ridklubb borde prioriteras omgående.