Kollektivtrafik Martin Eriksson är missnöjd med sänkningen av priset på UL:s månadskort från 790 kronor till 500 kronor. Han tycker att det är ”socialistisk politik när det är som sämst” och vill inte tvingas betala mer i skatt för något han inte nyttjar, eftersom han själv cyklar.
Jag skulle i stället hävda att det är socialistisk politik när det är som bäst. Alla har inte möjlighet att ta cykeln till jobbet eller skolan. Den förra landstingsmajoriteten höjde priset på månadskort från 525 kronor till 790 kronor för vuxna och 370 kronor till 550 kronor för ungdomar. På grund av dessa höjningar har många inte längre råd att ta bussen och väljer bilen för att det blir billigare. Så ska det inte vara.
Meningen med ett månadskort är ju att det ska vara billigare i längden att ha ett sånt än att betala för enkelresor, men med de nya priserna på månadskort blir det inte billigare. Vi behöver få fler att åka buss för att minska våra utsläpp. Kollektivtrafiken måste därför vara till för alla, inte bara för dem som har råd. Alltså är det vettigt att vi alla betalar för den.
Att Martin Eriksson sedan väljer att inte ta del av kollektivtrafiken har ingen betydelse. Han har fortfarande tillgång till den och möjlighet att använda den. Det är väl bättre att så många som möjligt kan åka buss till jobb och skola än att alla som inte har möjlighet att cykla ska behöva ta bilen?