Alliansregeringens förslag om betygsättning redan från fjärde klass, borde få den svenska lärarkåren att utifrån sina professionella insikter, omedelbart och starkt, reagera mot detta förslag.
Det har skett förr. År 1976 var det möjligt att genom kommunala beslut göra till och med årskurs 6 fri från betyg. Då tog lärarna i Enköping, på låg- och mellanstadiet, på sig att genom samtal och informationsmöten informera föräldrarna om för- och nackdelar med betyg i årskurs 6. Föräldrarna fick sedan genom en rådgivande omröstning uttrycka sina uppfattningar, som politikerna lovade att följa. En majoritet av föräldrarna valde att förorda att betygen i årskurs 6 skulle tas bort, vilket också skedde.
Jag är helt övertygad om, att skickliga lärare klarar av att genom en stimulerande, stödjande och utmanande undervisning få barn och ungdomar, som känner sig sedda och uppskattade av lärare och kamrater, att vilja lära sig det som skolan syftar till att uppnå. Jag har haft förmånen att möta och samarbeta med många sådana lärare.
Betyg redan från årskurs 4 kommer att göra vår redan alltför segregerade skola än mer segregerad. Det innebär med säkerhet att redan privilegierade barn med goda och stimulerande hemförhållanden blir de som i störst utsträckning får de goda betygen. De barn, som många gånger redan har det svårt, får genom sina oftast sämre betyg en tidig bekräftelse av samhället på att inte riktigt räcka till.
”Som barn tar du kärleken för given, allt annat är mot vår natur”, står det i en sångtext. Låt alla barn ständigt få känna sig värdefulla i skolan, alltid eller åtminstone så länge som möjligt. Det vinner både barn, föräldrar och vårt samhälle på.
Kära lärare, stå upp för er yrkesheder. Motverka betyg från fjärde klass.