Beslutet kan omprövas

Uppsikt. Johan Norberg jobbar i flygledartornet. Men även om regeringen nu sagt ja är det många turer kvar innan han komm,er att övervaka se kommersiell civilflyg som landar på Ärna.

Uppsikt. Johan Norberg jobbar i flygledartornet. Men även om regeringen nu sagt ja är det många turer kvar innan han komm,er att övervaka se kommersiell civilflyg som landar på Ärna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-11-16 06:04
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringens beslut att inte följa Miljödomstolens rekommendation att avstyrka kommersiellt flyg på Ärna är olyckligt, men behöver inte innebära att det blir civilflyg i Uppsala. Det finns fortfarande möjlighet enligt lagen om rättsprövning av vissa regeringsbeslut att ansöka om omprövning.

Den politiska majoriteten i Uppsala har tydligt uttryckt att den är emot utökat civilflyg.
Ökat flyg innebär troligen flera och större områden där bostäder inte kan byggas. Detta förvärrar bostadsbristen ytterligare.
Om Ärna blir en lågpriskonkurrent till Arlanda finns det risk att Ärna slår ut fler arbetstillfällen vid Arlanda än vad som skapas i Ärna.

Och det mest självklara: ytterligare en lågprisflygplats innebär ökat antal flygresor på bekostnad av miljövänligare alternativ.

Låt Ärna förbli en flygplats för försvarets incidentberedskap, och som också kan användas vid andra typer av kriser än rent militära. Men detta förutsätter inte utbyggnad av civilflyg.
Ministrarna talar varmt om samutnyttjande och nämner som exempel Ronneby, Luleå/Kallax och Visby.
Men ministrarna tycks ha missat att dessa orter inte har en flygplats av Arlandas storlek i sin närhet.

Helena Olsson
Uppsala