Beskow inte så provensiell som vi föreställer oss

Foto:

Uppsala2008-03-09 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
KRÖNIKA. Elsa Beskows (1874-1953) barnböcker trycks ständigt i nya upplagor har kommit att bli en omistlig del av kulturarvet. För inte så länge sedan utställde museet Bror Hjorths hus här i Uppsala hennes originalillustrationer till Tomtebobarnen (1910), Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin (1918), Tant Bruns födelsedag (1925), Petter och Lotta på äventyr (1929) samt fotografier ur det Beskowska familjealbumet.

Ett sådant tillfälle fick inte gå förlorat. Jag passade förstås på att gå dit med mina barn. En trevlig sak med att vara pappa är att man får chansen att återuppleva mycket av sin egen barndom. Och även göra sådant man skulle ha velat göra men aldrig gjorde. Tyvärr verkar dock TV-spelsgenerationen, åtminstone delvis, ha förlorat intresset för orörliga bilder.Beskows stil härrör ur jugendstilen och hon påverkades av den engelske konstnären Aubrey Beardsley vilken tecknade för tidskriften The Studio. I tidskriften framlades den Art & Craftsrörelsens idéer om ett nostalgiskt tillbakablickande mot en förindustriell värld där människan levde ett mer kontemplativt liv i harmoni med naturen.1896 hölls en utställning i Stockholm med den engelska konstnären Walter Crane som Beskow besökte.

Cranes barnbok Flora's Feast fanns med på utställningen och gjorde intryck på Beskow med sin sammanflätning av det mänskliga med det vegetativa. I Tomtebobarnen som givit upphov till uttrycket "Tomtebolycka" lever en tomtefamilj i pysslingstorlek ute i skogen. De lever ekologiskt med naturahushållning och läsaren får följa deras vardag genom fyra årstider. Naturen är besjälad; stenarna är egentligen sovande bergstroll, dimman är lekande älvor och månen blickar fundersam ner från natthimlen. Tomtebobarnen söker visdom hos ugglemor "Nu ska vi noga lyssna, för ugglemor är klok/ hon känner hela världen och talar som en bok." Tomteflickan Kajsa rider på fladdermusens rygg och pojkarna hoppar i kapp med tjärnens grodor. Dessa och övriga scener utsökt skildrade av Beskows intrikata jugendkonst med dess milda pastellfärger. Där bor små fina älvor bak mossig jättesten. De kommer fram och dansar ibland i månens sken.

I dagarna utkom den finsk-svensk-indiske författaren/äventyraren Zac OYeah med en ny biografi om Gandhi. Givande och roande läsning på flera sätt. Bland annat visade det sig att den brittiske konsthistorikern John Ruskin, en av de ledande tänkarna bakom Arts & Crafts, hade gjort stort intryck på Gandhi och hans världsberömda projekt att ersätta maskintillverkade textiler med den vad den gamla goda spinnrocken kunde frambringa.
Elsa Beskow är med andra ord inte så provinsiell som vi kanske föreställer oss. Hon var en del av en gryende internationell miljörörelse som förenade andlighet med bildkonst, hantverk och kritik av industrialismen.
Läs mer om