Apoteksreform på kundernas bekostnad

Uppsala2013-12-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apoteksreformen hade två syften, att åstadkomma större tillgänglighet och bättre konkurrens.

Ur företagens perspektiv är enda måttet på lyckad konkurrens god lönsamhet och förmåga att växa på konkurrenternas bekostnad. Begränsning av lagerhållning och sortiment är led i jakten på god lönsamhet, liksom en inriktning på den ”lönsamma” medelkundens behov och satsningar på nya lönsamma segment.

Det professionella sortimentet har begränsats och vissa produkter har helt tagits bort och går inte ens att beställa. Hänvisningar kan bara göras till apotek i samma kedja. Även om ett konkurrentapotek finns på andra sidan gatan hänvisar man hellre till ett eget apotek på andra sidan stan. Jourapoteken har försvunnit. Naturligtvis kan en kedja inte saluföra någon annan kedjas produkt.

När apotekspersonal inte kan koppla ett tidigare expedierat ersättningsläkemedel med annat namn än vad som står angivet i receptet, måste man också fråga sig hur det står till med kompetensen.

Sammantaget innebär denna reform för apotekskunderna visserligen fler apotek, men också fler besök för att hämta ut läkemedel eller hitta produkter som inte finns överallt. Var detta också avsikten med apoteksreformen?