Uppsala bör prioritera bilismen

Fler parkeringar. Det behövs fler och billigare parkeringarm skriver Simon Åslund.

Fler parkeringar. Det behövs fler och billigare parkeringarm skriver Simon Åslund.

Foto: Staffan Claesson

Trafik2017-03-19 06:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är priviligierad, jag parkerar min bil på min gård, den kan stå där i månader om jag inte behöver den. Det är värre för de som tvingas nyttja dyr gatuparkering, för dem är det inte sällan billigare att använda bilen varje dag än att betala dyr gatuparkering och nyttja dyr kollektivtrafik.

Vissa säger att kommunen inte ska subventionera bilarnas kostnader. Men detta är givetvis helt fel. Kommunen är beroende av privatbilismen för att fungera. Privatbilismen tar oss till köpladorna som kommunen uppmuntrar, de tar oss till kommunens illa placerade idrottsanläggningar, de tar oss till arbetsplatser så att vi kan dra in skattepengar, de tar våra åldriga släktingar till vård och omsorg när färdtjänsten och bilresorna görs otillgängliga.

Privatbilen är en förutsättning för stadens funktion sådan som staden byggs idag i än högre grad än utifrån 50-90-talets stadsbyggnad, som sådan måste privatbilen också prioriteras och uppmuntras. Höj p-normen för nybyggen till 1,1 fri plats per lägenhet och utvidga snarare än minska de fria markeringarna i staden i tid och rum.

Läs mer om