Nolltaxa hade inte blivit dyrare

Kostnader för UL:s digitala biljettsystem är stora, skriver Dick Åhman.

Kostnader för UL:s digitala biljettsystem är stora, skriver Dick Åhman.

Foto: Privat

Trafik2018-05-06 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har försökt utröna de totala kostnaderna för den digitala hårdvara och mjukvara UL har investerat i sedan mitten av 2000 talet. Någon samlad totalkostnad har inte gått att få fram.

De totala kostnaderna med biljetthantering, utrustning, administration, kontrollanter och löner, kan röra sig om miljardbelopp, som resande och skattebetalare fått skjuta till. Från början investerades i ett INIT-system ( integrated planning, dispatching, telematics and ticketing) i bussarna.

Detta system var tänkt att ersätta bussens skyltning och kommunikation med trafikledningen.

Senare ville man ha ytterligare funktioner i denna, med kostnader för ny mjukvara. Detta system fungerar fortfarande inte fullt ut 2018.

2013 införde man ett nytt biljettsystem. Ny utrustning för biljetthantering och betalsystem införskaffades. De nya biljettmaskinerna i bussarna kan ha samma funktioner som den tidigare installerade INIT:en. Men inget av dessa system fungerar felfritt i dagsläget. Därför använder man båda.

Betalkortsterminalerna, som inte var påtänkta från början, fungerade inte som tänkt. Då provade man att byta dessa till en annan sort.

Även dessa strulade. I dagsläget är ytterligare en variant på gång. Det bygger dessutom mycket på att alla har en smartphone.

Laddning av kort hemifrån fungerar fortfarande inte efter ett och ett halvt år. Företag, stat och kommun, har inget konsumentskydd vid köp av utrustning och programvara som inte fungerar.

Därför måste avtalen för system och programvara vara noga genomtänkt från början. Är det inte där det brister en hel del?

Det är jobbigt att hänga med i den tekniska utvecklingen. Då är det lättare att prova sig fram, när någon annan betalar. När utrustningen inte fungerar, och resenärerna åker gratis, är det ingen som klagar. Men missade intäkter måste läggas på biljettpriserna.

Har man inte gått för långt i sin iver att investera i ny teknik? Finns det ingen smärtgräns för kostnaderna? Liknar inte UL:s biljettsystem ett dyrt experiment utan slut?

Med de åtaganden som redan gjorts, och ny teknik som är på väg, kommer kostnader och biljettpriser hela tiden att öka. Hur kan man då tro att antalet resande skall fördubblas till år 2020?

Det är sent påtänkt att införa framtidssäker nolltaxa. Men det kunde öka antalet resande, minska biltrafiken, olyckor och luftföroreningar med mera. Kunde inte det ställningstagandet gjorts tidigare, i stället för nytt biljettsystem? Kostnaderna hade uppskattningsvis inte blivit högre. För att många ska resa kollektivt skall det vara enkelt och billigt. Invecklade och dyra tekniska betalsystem som är dyra och strular, är ingen framtidssäker lösning.