Johan Lundqvist (MP) ordförande i miljö- och samhällsmiljönämnden, höll försvarstal här på insändarplats om varför man kraftigt har försämrat parkeringsmöjligheterna i Luthagen. Han skriver ”antalet boendeparkeringar har tiodubblats sedan de nya reglerna infördes”. I verkligheten är det en försämring – antalet parkeringsplatser har totalt sett minskat. Förklaringen till att boendeparkeringar blivit fler är att de inte har funnits tidigare i den här delen av Luthagen.
Nästa logiska utmaning är Johan Lundqvists motivering till att man infört parkeringsförbud där man tidigare fick parkera. Att det har gjorts av ”trafiksäkerhetsskäl” kan inte vara sant. Alla som någon gång befunnit sig i trafiken vet att bilar kör långsammare om det är trångt på gatan. Trafikläget är alltså farligare nu.
Johan Lundqvist skriver att framkomligheten förbättras för kollektivtrafiken. Men med de nya bussdragningar finns ingen kollektivtrafik på de gator i Luthagen där man infört parkeringsförbud.
Jag kan förstå att sopbilar behöver ta sig fram på ett lätt sätt, men det har de kunnat göra i många år utan problem. Om man ändå skulle vilja underlätta för dessa så räcker det med parkeringsförbud varannan onsdag då de hämtar sopor.
Någonstans verkar ändå Johan Lundqvist inse att det är tid för självkritik. Han skriver att behovet av parkeringsplatser är större än tillgången och därför har Stadsbyggnadsförvaltningen fått uppdrag att omgående hitta fler gatsträckor där man ska kunna parkera. Ja, det behöver inte vara så komplicerat. Det räcker med att återigen tillåta parkering på de gator där man infört parkeringsförbud. Några nya gator där man kan införa parkering finns inte.