Information är inte problemet

Underlätta. Kommunens trafikplanering ska göra det enklare för cyklister och gångtrafikanter att göra rätt, skriver Maria Gardfjell.

Underlätta. Kommunens trafikplanering ska göra det enklare för cyklister och gångtrafikanter att göra rätt, skriver Maria Gardfjell.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Trafik2017-03-16 00:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala kommuns satsningar på att öka cyklingen har flera syften - att främja folkhälsan, förbättra innerstadsluften, minska klimatpåverkan men också att skapa en trivsam stadsmiljö.

Att cyklister följer trafikregler är lika grundläggande som att bilisterna gör det. Tyvärr har vi sett en minskad respekt för trafikregler i vissa områden i staden på sistone. Det förmodligen största problemet är för närvarande är att motorfordon både parkeras och körs på gågatan. Självklart är det också problem att cyklisterna inte hoppar av cykeln när de ska passera gågatan.

Jag skulle våga påstå att det inte är brist på information eller skyltning som är den grundläggande orsaken till olämpligt beteende i trafiken. Det är ofta ren lathet. Dessutom är det dåliga exemplets makt stor. Gör en fel följer andra efter.

Kommunen har nu inlett en dialog med handlarna i city om trafikproblemen på gågatan. Jag är övertygad om att vi tillsammans löser problemet på ett bra sätt.

När det gäller cykling på trottoar gäller följande: Små barn upp till åtta år får cykla på trottoarer. Inga andra.

Precis som det är ett problem att cyklister kör på trottoaren är det ett problem att gångtrafikanter ibland går på cykelvägar.

Vi ska i kommunens trafikplanering göra det enklare för cyklister och gångtrafikanter att göra rätt.

Det kan också vara bra att förstå att skälet varför en enskild cyklist väljer att cykla på trottoaren istället för på vägbanan kan vara att hen upplever biltrafiken som ”farlig”. Uppsalabilisterna är vana vid cyklister, vilket är en fördel. Med sänkt hastighet som nu införs kommer trafikmiljön uppfattas som mindre hetsig och det kommer förhoppningsvis minska trottoarkörningen.

Kommunen bygger fler cykelvägar, bygger bort tidigare missar där en cykelväg kunde sluta i en trottoar, skyltar tydligt och skapar utrymme för alla trafikslag. Inom programmet för att bli Sveriges bästa cykelstad finns också informations- och trafiksäkerhetsåtgärder som gör det lättare att göra rätt.

En god tradition är att kommunen ger nya studenter information om cykelvägar och trafiksäkerhet. Det är guld värt.

Kom alltid ihåg – lätta på pedalen, visa hänsyn till varandra i trafiken!

Läs mer om