Spårvagn kostar 100 000 per skattebetalare

Enligt kommunens egen utredning kommer apårvägen att kosta cirka 10 miljarder kronor, skriver Mats Åkerblom.

Enligt kommunens egen utredning kommer apårvägen att kosta cirka 10 miljarder kronor, skriver Mats Åkerblom.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2019-12-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Olika uppgifter finns om kostnaden för Uppsalas spårvägsnät, från 4.5 miljarder till 10 miljarder. Därför används här Uppsala kommuns egen utredning. Uppsala kommun har med hjälp av konsultföretaget WSP år 2016 beräknat kostnaderna för att anskaffa spårvägar. Titel är SYSTEMVALSSTUDIE KAPACITETSSTARK KOLLEKTIVTRAFIK I UPPSALA. PM kostnadsbedömning. 2016-08-31. Projektledare var kommunens Mario Rivera. Utredningen är offentlig handling och finns hos Uppsala kommun och Regionen. Den tryckta versionen är 51 sidor. Trafikverket och kommunen har därtill två sidor om ”Ultunalänken”. Här sammanfattas resultatet.

För enbart spåren har 4,3 miljarder angivits som kostnad. Utredningen tillägger 1,5 miljarder för depå och fordon samt 0,2 för depåanslutning. Summan blir 6,0 miljarder i kostnadsläget december 2015.  WSP har beräknat ett minimivärde och ett maximivärde för kostnaden, men valt att presentera ett genomsnittsvärde. Uppsala kommun anger att kostnaderna bör uppräknas med 5% varje år. Då växer de 6,0 miljarder 2016 till 7,3 miljarder 2020.

Till detta kommer kostnaden för sträckan Gottsunda-Bergsbrunna. Den har beräknats av kommunen till 1,8 i kostnadsläget 2017 och plus Trafikverkets kostnader 0,6 miljarder blir beloppet  2,4 miljarder. Med av kommunen anbefalld kostnadsuppräkning blir summan 2,8 miljarder 2020. 

Totalbelopp 2020 blir enligt Uppsala kommuns utredning 7,3 + 2,4 = 10,1 miljarder 2020.

Beräknas enbart ”Kunskapsspåret” på samma sätt kostar det 3,5 miljarder 2020, och tillsammans med Ultunalänken 6,3 miljarder.

Utredningen anger att kostnader för arkeologi, tågledningscentral, trafikomläggningar och finansiering inte är medräknade. Därtill kan läggas att extrakostnader för förstärkningar i uppsalaleran, inklusive omdragningar av rör och ledningar förmodligen tillkommer. Med dessa tillägg förstår läsaren varför beloppet 15 miljarder förekommer i den interna diskussionen.

Om Uppsala har 150 000 skattebetalare blir deras kostnad i genomsnitt 100 000 kronor. Och de flesta får ingen nytta av spårvägen. Dock kan några busslinjer inbesparas.