Kommunen har tillstånd för alla förberedande åtgärder vid väg 255, följer riktlinjer för ekologisk kompensation och anpassar bron över Fyrisån till förutsättningarna på platsen. Både Anders Asplund och Håkan Olsén skriver att Uppsala kommun har påbörjat byggnationen av en depå för spårvagnar vid väg 255 innan detaljplanen är klar. Det stämmer inte.
De arbeten som pågår i området är en del av förberedande åtgärder för kollektivtrafikstråket som det finns tillstånd för. Vi följer plan- och bygglagen noggrant under hela processen.
Anders Asplund jämför den nya bron över Fyrisån med Tjörnbron. Men Uppsala kommun anpassar bron över Fyrisån till platsens förutsättningar. Alla brostöd behöver grundläggas med pålar till fast botten och varje brostöds grundläggning har anpassats utifrån dricksvattentäkten.
Håkan Olsén ifrågasätter även att stora områden påverkas av bron över Fyrisån genom naturreservatet Årike Fyris och av pågående arbeten i Nåntuna-Sävja. Eftersom Uppsala kommun följer de riktlinjer för ekologisk kompensation som antogs av kommunstyrelsen den 11 juni 2024 sker där kompensation för natur och ekosystem. I naturreservatets föreskrifter framgår det också att det är tillåtet att anlägga en bro i det läge som nu föreslås.