Vi har idag i Sverige elproduktion på 170 TWh och konsumerar 135 TWh. Vi exporterar 35 TWh. Vi är därmed Europas största elexportör. Konsumtionen av el är också i Sverige nu sjunkande framförallt beroende på effektivisering, högt pris och hög skatt.
Vi behöver troligen inte tillföra mer elproduktion de närmaste 10 åren, bara underhålla befintlig.
Vi skall elektrifiera transportsektorn till 2045 enligt EU direktiv, till vilket kommer behövas cirka 22 TWh, varav en helt elektrifierad personbilpark med 5 miljoner personbilar behöver cirka 12 TWh. Har vi kommit halvvägs med transportelektrifieringen till 2035 behöver vi använda 11 TWh av vårt överskott på 35TWh. Fortfarande finns 23 TWh tillgängliga för export eller gröna experiment.
Problemet med elsystemet i Sverige är ett annat och politiskt!
Sveriges elsystem kommer att braka ihop med det prissättningssystem som nu råder med marginalprissättning på hela elvolymen för den dyraste efterfrågade kilowattimmen i Europa. Elproducenterna kan inte som idag leva med att inte få något betalt för sin produktion och elkonsumerande industrin kan inte leva med att kanske betala upp till 8 kronor för en kWh. Industri kommer att flytta till USA eller Asien och arbetstillfällen i Sverige kommer att försvinna likt vad som nu händer i Tyskland.
Förhoppningen är att politikerna snarast inser allvaret och rättar till problemet även om det svider då nuvarande system ger många, många miljarder till statskassan. Enklast är att göra som Finland och Tyskland med ett elområde för hela landet, eller kanske inrätta ett 5:e elområde där exportkablarna går ut mot Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.
Om inte alla länder i Europa tar ansvar för, eller som nu, missköter sina elsystem, kan vi inte ha en gemensam elmarknad!
Ett scenario som i dagarna är aktuellt som skulle lösa Sveriges elprissystemproblem är om Ryska eller Kinesiska båtar också råkar tappa ankare söder om Sverige.