Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala fattade 19 december beslut om riktlinjer om biljettkontroll, där civila biljettkontrollanter finns med som en möjlig metod för biljettkontroll. På samma nämndsammanträde fattades också beslut om ett verksamhetsuppdrag som ska genomföras av förvaltningen under 2025: “Region Uppsala ska utreda förutsättningarna för civil biljettkontroll i UL-trafiken”, och givetvis kommer erfarenheterna från Västtrafik tas till vara i det arbetet. Det är också viktigt att påpeka att även om kontrollanterna är civilklädda kommer de alltid påbörja sin kontroll ombord genom att ta kontakt med föraren och därefter uppvisa kontrollantlegitimation för resenärerna.
Västtrafik i Göteborg införde civilklädda kontrollanter i februari 2024 som en del av sina insatser för att minska fuskåkning. Inledningsvis mötte detta motstånd och Transportarbetareförbundet lade tillfälligt ett skyddsstopp, men efter Arbetsmiljöverkets bedömning återupptogs kontrollerna.
Västtrafik utvärdering av införande av civila kontrollanter visar att det lett till en minskning av fuskåkning med 3–4 procentenheter. Dessutom ökade biljettintäkterna med cirka 100 miljoner kronor mellan januari och augusti 2024. De civilklädda kontrollanterna stod för drygt 40 procent av utfärdade tilläggsavgifter, trots att de var färre än de uniformerade kollegorna. Många betalande resenärer har också uttryckt uppskattning för åtgärderna, då de bidrar till en mer rättvis kollektivtrafik där alla förväntas betala för sin resa.
Vi är måna om att säkerställa att alla kontrollanter, oavsett klädsel, agerar med respekt och professionalitet gentemot resenärerna. Genom utbildning och tydliga riktlinjer strävar vi efter att skapa en trygg och rättvis miljö för både resenärer och personal. Mer än 95 procent av de som åker med kollektivtrafiken vill göra rätt för sig och betala sin biljett. Genom biljettkontroll visar vi respekt för dem, samtidigt som vi motverkar fuskåkning i kollektivtrafiken.
Jag och trafik- och samhällsutvecklingsnämnden kommer noggrant att följa utvecklingen och utvärdera effekterna av riktlinjerna och de civilklädda kontrollanterna för att säkerställa att våra mål om förbättrad service och minskad fuskåkning uppnås på ett sätt som gagnar alla resenärer.