Pelling (S): Jodå, spårvägsbygget ÄR miljövänligt

Många har reagerat på Mats Åkerbloms insändare i UNT den 4/10. Det visade sig att misstag smugit sig in i hans uträkning och att hushållens utsläpp på i genomsnitt 27,9 ton CO2 per år i själva verket skall vara 27,9 kilo CO2. Slutsiffran är dock korrekt, menar Mats. I en replik bemöter Erik Pelling (S) kritiken om spårvägens klimatavtryck.

Så här kan spårvägen komma att samsas med övrig trafik och nya trädplanteringar på Dag Hammarskjölds väg en höstdag om några år.

Så här kan spårvägen komma att samsas med övrig trafik och nya trädplanteringar på Dag Hammarskjölds väg en höstdag om några år.

Foto: LundbergDesign/White Arkitekter

Replik2024-10-09 10:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på insändaren i UNT 4 oktober.

Få investeringsbeslut har utretts så grundligt som valet att förstärka Uppsalas kollektivtrafik med modern spårväg. Utöver mer oprövade alternativ som automatbanor och spårtaxi har väl beprövade tekniker som buss, trådbuss och linbana utretts. Att det nu blir modern spårväg handlar mycket om spårvägens höga passagerarkapacitet men också om möjligheten att med spårväg skapa ett grönare stadsrum. Spår kan läggas i gräs och annan växtlighet istället för asfalt vilket ger alla de träd som kommer att planteras längs spårvägen goda livsbetingelser för lång tid framöver.

Att lägga spår och köpa in spårvagnar har en initial klimatpåverkan. Utredningar har konstaterat att det är en samhällsekonomiskt lönsam investering men även en livscykelanalys talar till spårvägens fördel. Det finns flera skäl till det:

Livslängd: Det går tre bussar på varje spårvagn och såväl bussar som asfalt måste bytas betydligt oftare än vad som gäller för spårväg. De spår som nu ska läggas håller i flera decennier och de spårvagnar regionen upphandlar i 40 år.

Effektivitet: Spårväg är en energieffektiv lösning eftersom spårvagnarna tar sin el direkt från ledningen utan de energiförluster som följer om man behöver ta omvägen via ett batteri. Det är en driftsäker och väl beprövad lösning som inte heller gör oss beroende av kinesisk batteriimport. Spårvagnarnas stålhjul har betydligt lägre friktion än bussarnas gummihjul, vilket sparar energi och besparar oss de hälsovådliga partiklar som rivs upp när gummihjul nöter asfalt.

Attraktivitet: Spårväg är en attraktiv form av kollektivtrafik och minskar trängseln på gatorna, vilket gör att kostsamma vägbyggen kan undvikas

Även under bygget av spårvägen ska förstås klimatpåverkan begränsas. För det finns det framtagna mål och strategier som är till för att styra såväl detaljprojekteringen som byggandet. Målet är 50% lägre klimatpåverkan än i gängse byggprojekt. Visionen är enkel: Spårvägsprojektet ska bidra till att skapa ett attraktivt, fungerande och hållbart samhälle.

Spårvägen kommer ge kollektivtrafiken högsta möjliga prioritet och framkomlighet. Från exempelvis Gottsunda (där bussarna idag går fulla) kommer resan in till centrum förkortas med 10 minuter och från Gottsunda till den nya järnvägsstationen i södra Uppsala kommer det bara ta 13 minuter. Men spårvägsbygget kommer underlätta även för annan trafik. Längs spårvägen kommer nya separata banor för gång, cykel och biltrafik att gå. Färre konflikter mellan trafikslagen underlättar även för den som behöver ta bilen.