Jag har förståelse för Kjell Prtytzs besvikelse över minskade turer för honom och andra som pendlar mellan Uppsala och Västerås. Bakgrunden till neddragningarna är att Region Västmanland i februari 2024 av besparingsskäl sade upp det avtal som reglerar finansieringen av den UL-trafik som trafikerar in i Västmanlands län.
I juni tecknades ett nytt avtal, som började gälla 15 december 2024 och som innebär reducerad trafik jämfört med tidigare. Från UL:s sida har ambitionen varit att i så stor utsträckning som möjligt värna den trafik som är viktig för arbetspendlingen och Region Uppsala ser ett stort behov av fortsatt bra pendlingsmöjligheter mellan våra två län. Även Region Västmanland ser värde i pendlingsmöjligheter men deras fokus är att främja tågpendlingen (Uppsala-Västerås via Sala).
Utifrån att relativt stor andel av resandet till Västerås inte utgår från Uppsala C ser vi i Region Uppsala ett stort värde i fortsatt busstrafik mellan Uppsala och Västerås. Då det gäller länsöverskridande kollektivtrafik så är vi dock beroende av den finansieringsmodell som gäller, att respektive region står för kostnader (och tar del av intäkterna) inom sitt län.