Det ska vara enkelt att resa med UL

I en insändare publicerad 6 december kritiserade Bernth Nyström UL för att man inte ska kunna betala med autogiro från och med 1 januari. Nu svarar Jenny Lundström (MP), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, på kritiken.

"Våra årsbiljettresenärer är våra trognaste kunder", skriver Jenny Lundström (MP), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, på kritiken, som vill införa autogiro som betalningsmetod igen.

"Våra årsbiljettresenärer är våra trognaste kunder", skriver Jenny Lundström (MP), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, på kritiken, som vill införa autogiro som betalningsmetod igen.

Foto: Michaela Hasanovic

replik2024-12-16 08:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag instämmer till fullo i det Bernth Nyström skriver i sin insändare i UNT 6 december om vikten av autogiro för betalning av årsbiljetten för resor med kollektivtrafiken. Funktionen att ansluta sig till autogiro togs bort i samband med att det nya biljettsystemet infördes 22 januari. Vi i Region Uppsalas politiska styre anser att det är fortsatt viktigt att säkra upp autogiro eller motsvarande funktion för att möjliggöra för att betala årsbiljetten månadsvis på liknande sätt som tidigare. Det är vår målsättning att så snart som möjligt ha sådan tjänst åter på plats.

Våra årsbiljettresenärer är våra trognaste kunder och genom autogiro ges möjlighet för fler att ta del av årsbiljettens förmånliga pris. Att det finns en möjlighet att betala sin årsbiljett via autogiro är också helt i linje med UL:s ambition att det ska vara enkelt att resa kollektivt, och just enkelheten med autogiro vet vi är något som värderas högt av många som reser kollektivt.