Hej Jan och tack för din insändare!
Det finns säkert många PR-byråer som försökt klura ut hur man svarar på en insändare utan att samtidigt framstå som girig och byråkratisk. Vi har ju ingen PR-byrå, men förhoppningsvis kan vi ge dig en förklaring som du känner dig nöjd med – utan att det låter som en bortförklaring.
Kortfattat ser situationen ut så här: Vi har alltid haft gratis vatten för alla besökare, och det gäller fortfarande – för både våra tvåbenta gäster och deras fyrbenta vänner, utan krav på toalettbesök.
Vad är då problemet? Vem är det som har fel? Kort sagt: du hade rätt på alla punkter, och vi har rättat till det sedan ditt besök. Här kommer (bort)förklaringen för alla som vill förstå och ta lärdom av vårt misstag.
Det hela fick sin början på ett ledningsmöte i samband med att vi kommit in i slutfasen av renoveringen av caféet. Problemet vi hade framför oss beskrevs så här: Det har nu blivit längre att gå med den tunga vattenbehållaren eftersom man inte längre kan "gena" genom kassan. Vid högsta rusningstid tar vattnet snabbt slut och påfyllningen kräver viktig personaltid.
Det lyftes fram ett förslag om att hundägare och bokade sällskap skulle få be personalen om kranvatten och att vi börjar köpa in vatten på flaska. Det skulle ju lösa alla problemen samtidigt som vi kan erbjuda turisterna, och alla andra som vill, vatten på flaska.
Vid den här tiden på mötet måste jag säga att vår vattenbehållare redan låg i kistan redo att begravas. Ingen vågade ställa sig på vattenbehållarens sida längre. Vår trogne vattenbehållare var nu bortglömd, bortprioriterad och ensam.
Slutligen sattes den sista spiken i kistan för vattenbehållaren när vi fick höra att "vattnet går mest åt till motionärer som springer in och fyller sina vattenflaskor för att sedan återgå till att motionera". Flera inflytelserika deltagare instämde vid att bakelser är godare när man inte blir påmind om att motionera.
Beslutet var taget: "Motion är bra, men tiden när vi bar vattenbehållaren är förbi”, sa vi samtidigt som vi lyfte ned vattenbehållarens kista för en sista vila.
Vad hade vi kommit fram till egentligen? Instruktionen från mötet blev att: "hundägare och bokade sällskap får be personalen om kranvatten". Någonstans på vägen hade en gäst frågat om denne fick fylla på vattnet från kranen själv och fått ett jakande svar.
Katastrofen pågick i nästan tio jobbiga dagar för personalen innan det hela uppdagades och korrigerades. Ingen kunde gräva upp vattenbehållarna från graven men det minsta vi kan göra är att erbjuda alla gäster gratis kranvatten – med eller utan motionskläder.
Vi hoppas att denna vattenincident inte avskräckte dig och att du vill hälsa på oss igen!