Bussar inget alternativ – hade blockerat all annan trafik

I sin insändare (UNT 21/2) undrade skribenten Anders Eriksson hur spårvagnarna skulle räcka till alla resenärer, utan att blockera hela centrala Uppsala. Nu får han svar från stadsbyggnadsdirektören Christian Blomberg.

Bäverns gränd 2029, enligt arkitektskissen.

Bäverns gränd 2029, enligt arkitektskissen.

Foto: LundbergDesign/White

Replik2025-03-01 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi behöver satsa på en hållbar, effektiv och tillgänglig kollektivtrafik – och bara spårvägen kan trafikera gatorna i framtiden utan att blockera övrig trafik. Anders Eriksson ser risken att spårvagnarna kommer att blockera centrala Uppsala mer än bussar, eftersom bussar kan spridas ut på fler gator. Det är tyvärr inte möjligt att sprida ut busstrafiken på så många gator, på grund av framkomligheten i gatunätet. Både busstrafik och spårvagnstrafik måste färdas längs Dag Hammarskjölds väg, Sjukhusvägen, Munkgatan och Bäverns gränd för att nå Uppsala Centralstation på bästa sätt. Bara spårväg kan göra det utan att blockera den övriga trafiken.

Längs de större trafikerade gatorna går spårvägen i eget utrymme i mitten av gatan. Det gör att spårvägen bara påverkar den övriga trafiken i korsningarna där den har företräde. På Bäverns gränd tas cykelfälten bort och Islandsbron är redan avstängd för allmän trafik.

För att klara passagerarflödet år 2050 kommer det att gå en spårvagn per en och en halv minut i centrala Uppsala. Samma kapacitet med busstrafik innebär en buss var trettionde sekund. Om bussar skulle ha företräde blir det aldrig grönt ljus för övriga trafikanter. Det skulle blockera både bil-, gång- och cykeltrafiken.