Nattstopp fungerar inte

Hackiga avsläpp. Nattstopp är är en välmenande idé som inte fungerar, skriver Janis Vikmanis.

Hackiga avsläpp. Nattstopp är är en välmenande idé som inte fungerar, skriver Janis Vikmanis.

Foto: FREDRIK PERSSON

Kommunikationer2016-12-22 06:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag hör att Uppsala funderar på att införa ”nattstoppet” på bussarna. Jag bodde i 23 år i Uppsala, körde Uppsalabuss i 14 år och har kört 14 år till på Västerås Lokal­trafik. I Västerås provade man nattstoppet men avslutade projektet. Det blev för fånigt. Det var ju välment, men funkade inte.

Meningen var att man skulle stanna mellan hållplatserna om någon kände sig otrygg. För att kvinnor skulle känna sig tryggare, så de kunde hoppa av själva efter krogbesöket. De hoppade inte av själva, blev det i praktiken. Direkt skulle någon annan efter. Det var passande, när bussen ändå stod still. Kanske också de som förföljde henne, hoppade av samtidigt?

Skulle chauffören också försöka hjälpa lite extra, kanske? Se till så bara hon klev av?

Släppa av nästa otrygga, 20 meter längre fram, så man särade på de otrygga? Någon kanske inte var otrygg egentligen.

Tills de 40-åriga herrarna också bad om att hoppa av mellan hållplatserna. Skulle man neka? Var de otrygga efter krogvändan?

Chauffören skulle låta herrar också gå av. Jämlikt skulle det ju vara.

Det blev hackiga avsläpp. Där det var fyra hållplatser i en stadsdel, blev det nu tre till sju fler. Trams! Typiskt politikerpåhitt. Skaffa fler poliser i stället.

Läs mer om