Bussen går inte där folk bor

Missgynnad. Kollektivtrafiken på landsygden är missgynnad, skriver Jonny Nygård

Missgynnad. Kollektivtrafiken på landsygden är missgynnad, skriver Jonny Nygård

Foto: Staffan Claesson

Kommunikationer2017-01-30 06:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som invånare i glesbygd efter före detta linje 865 ifrågasätter jag den allmänna kollektivtrafiken som UL erbjuder. Vi som bor efter den gamla sträckningen har inte flyttat, det har däremot vägen. Trafikverkets specialister har under många år utrett väg 56 så sträckningen skall störa så få bostäder som möjligt. UL tycker enväldigt att bussen skall gå på nya vägen där det inte finns boende. Upplysningen har bestått i en tejpad gul lapp vid varje busshållplats. Vid kontakt med UL per telefon hänvisas till e-mail. Jag skickade mina funderingar till UL och fått ett autosvar att det är emottaget, därefter tyst. Tackar för ingenting. Vår statsminister Löven har talat i Enköping, Uppsala län där han påtalat vikten av att det finns kommunikation även på landsbygden nämligen bredband. Detta bara någon dag efter att vår buss är indragen. Är det inte lämpligt att vi landsbygdsresenärer har buss före innan vi har snabbt internet?

Anslutningsbuss från Runhällen? Ringa 2 timmar före så bussen kommer och hämtar? Är detta någon form av andraklassens taxirörelse? Varför inte anslutningsbuss till Tärnsjö? Ligger ju också någon kilometer från nya 56. Enåker tillsammans med Runhällen har ca 600 invånare och Tärnsjö ca 1200. Var drar enväldiga företaget UL gränsen?

Har varit runt i fattigare länder och där finns kollektivtrafik på landsbygden. Väl hemkommen till rika Sverige är den borta. Ju rikare vi blir ju sämre kollektivtrafik?

UL ägs av landstinget och kommunerna i Uppsala län. Som skattebetalare och företagsledare tycker jag att åtminstone i denna fråga att vi missgynnas och måste göra min röst hörd denna väg när ingen annan väg hjälper.

Läs mer om