Vilket magnifikt ickesvar Kalle Sandhammar levererar som replik på Lars Anderssons (UNT 14/12) fråga om varför UNT uppmuntrar till flygresor i sitt annonssamarbete med olika flygarrangörer. Han vet mycket väl att det är två väsensskilda saker att publicera en vanlig annons och att publicera en annons under varumärket UNT.
Givetvis ska alla olika åsikter få komma till tals i en tidning, det är ett av de få fundament i vår demokrati vi fortfarande kan våga lita på. Det är inte det saken gäller. Ett varumärke är något man vårdar ömt och är mycket noga med. I egenskap av både vd och chefredaktör för UNT är Kalle Sandhammar givetvis mån om att UNT bara ska synas i sammanhang som de kan stå för.
Frågan som bör besvaras är i stället därför följande: Varför vill UNT att deras varumärke ska förknippas med den planetdödande hobbyn ”långa flygresor”? Min gissning är aningslöshet.