Behöver Postnord egen låssmed?

Viktiga brev låg inlåsta i Postnords brevlåda i mer än två veckor för att ingen kunde öppna lådan, skriver Birgit Andersson.

Viktiga brev låg inlåsta i Postnords brevlåda i mer än två veckor för att ingen kunde öppna lådan, skriver Birgit Andersson.

Foto: Emil Langvad/TT

Insändare2019-10-07 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Betalningsuppdrag lagt på den gula postlådan i Östa 2019-08-23. Betalningspåminnelser börjar komma från Vattenfall (9/9), Betalkort (12/9) och Telia (14/9).

Nytt betalningsuppdrag skickades den 13/9 (för säkerhets skull pålagt i Gränby) och effektuerades av banken den 17/9. Dessutom kom även det först pålagda betalningsuppdraget fram till banken så den 18/9 blev betalningsuppdragen utförda en andra gång.

Var i kontakt med Postnord 16/9 för att få reda på orsaken. Blev uppringd den 17/9 och fick besked att det inte hade gått att öppna och tömma brevlådan!

Att öppna och tömma denna brevlåda lyckades Postnord med först i vecka 37, någon gång mellan 9 — 13/9. Även andra som lagt post på denna låda har drabbats: ett vykort pålagt den 2/9 kom till adressaten först den 18/9,

Frågan är ju hur många som fått problem på grund av Postnords agerande (eller brist på agerande).

Om en brevlåda inte går att öppna och tömma i vecka 34 eller 35 är det då rimligt att det ska ta minst 2 veckor innan någon kan tömma brevlådan?

Postnord har tydligen behov av att rekrytera en låssmed eller annan teknisk begåvad person som finns till hands något snabbare än vad som var fallet under den här perioden.