Svar på insändare om teaterlinjen på Wik 29/11
Ni som kursdeltagare på Wiks folkhögskola har under hösten visat stort engagemang och aktivt kommunicerat för att lyfta frågan om teaterlinjens framtid. Jag har full förståelse för att ni ser värdet av fyra konstnärliga uttryck på skolan och att de tillsammans skapar en dynamik.
Sedan flera år tillbaka har frågan om ett flexibelt scenrum, en så kallad black box, diskuterats. Lärarna och deras fackliga företrädare har varit mycket tydliga om att en black box är en förutsättning för att kunna bedriva verksamheten, både utifrån arbetsmiljö- och tillgänglighetsperspektiv. En omfattande utredning har därför genomförts av regionens fastighetsförvaltning. Investeringskostnaden uppgår till åtminstone 7 miljoner kronor, vilket genererar en hyreshöjning på minst 500 000 kr per år.
Region Uppsala har redan idag en mycket ansträngd ekonomi, och prognoserna pekar mot att situationen kommer att vara fortsatt svår under ett antal år framöver. Det innebär att både investeringar och verksamheter ses över. Det är min roll som förvaltningschef att säkerställa att även Kultur och bildning, där Wiks folkhögskola ingår, bedriver sin verksamhet på ett sätt där man får så mycket verksamhet som möjligt för de medel som satsas. Vi i ledningen tycker inte att teaterutbildningen är dålig eller att det inte behövs teaterutbildningar i Sverige. Men Wiks folkhögskola har inte de förutsättningar som krävs för att bedriva den här typen av utbildning, inte minst när det gäller lokaler. Därför vill vi låta Wiks folkhögskola fokusera på de andra estetiska uttrycken, där man har sin styrka.
En folkhögskola är aldrig statisk, utan måste förändras över tid för att möta dagens behov. Så har det varit under de 150 år som folkhögskolor funnits i Sverige. Att då och då se över utbildningsutbudet är naturligt och nödvändigt, för att skolan ska kunna fortsätta att utgöra ett kraftcentrum för folkbildning, demokrati och kulturutveckling. Vi håller nu på att ta fram en strategi för Wiks folkhögskola, som ett sätt att stärka skolan inför framtida utmaningar.