Webbfamiljen skapar stress och press

Lyxtillvaron i The Swedish Familys filmer sätter press på vanliga barnfamiljer, skriver Johan Rick.

Lyxtillvaron i The Swedish Familys filmer sätter press på vanliga barnfamiljer, skriver Johan Rick.

Foto: Skärmbild

Insändare2019-10-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

The Swedish Family är, som namnet antyder, en svensk Stockholmsfamilj som tjänar sitt uppehälle på att föräldrarna låter filma sig själva och sina underåriga barn när de hittar på diverse spännande och roliga upptåg runt om i världen, alltifrån lyxsemestrar på exotiska platser till godisprovningar samt trevliga utflykter i familjens fina nya bil till spännande upplevelser som lekland och äventyrsbad. Deras tillvaro skulle nog av de flesta barn beskrivas som en "drömtillvaro". 

Vad som dock inte framgår lika tydligt för barnen och som inte heller är lika lätt för föräldrar att förklara är att denna drömtillvaro i själva verket är en företagsfinansierad fasad där resorna är sponsrade av reseföretag, den fina bilen är ett gratislån från ett bilföretag, de stora lådorna med godis och halloweenprodukter och dylikt är gratisprodukter som erhålls i syfte att göra reklam för försäljare av produkterna. Barn som tar del av familjens diverse "upptåg" kan lätt få för sig att denna tillvaro representerar någon slags verklighet och då fråga sina föräldrar varför man inte själv kan ha det på det sättet. 

Detta sker samtidigt som den egentliga verkligheten för många barnfamiljer är att man tvingas vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop men att man kanske kan göra något litet extra roligt varje månad. En sådan aktivitet riskerar dock då att hamna i skymundan av den ständiga lyx nämnda familj vältrar sig i och som läggs upp för världen att beskåda genom de filmer familjen publicerar. 

Familjens verksamhet riskerar härmed att skapa mycket onödig stress för redan pressade barnfamiljer utan att tjäna något egentligt syfte - utöver att finansiera familjens leverne samt gynna de företag som sponsrar nämnda verksamhet. En annan fråga i sammanhanget är vidare det faktum att den exploatering av barnen denna verksamhet medför sker utan att barnen har möjlighet att lämna något reellt samtycke till att delta i verksamheten. Vissa av filmerna visar barnen i utsatta situationer (sjukhusbesök och dylikt) och man kan nog inte utgå från att barnen vill att dessa filmer ska finnas för allmänhetens beskådan under hela deras uppväxt.