Vill inte kommunen att fler ska cykla?

Om kommunen vill uppmuntra människor till att cykla och åka mer kollektivt måste ett par saker ändras i trafikplanering tycker insändarskribenten. Detta både för att öka framkomligheten – och för att Uppsalabor ska slippa andas in alla avgaser.

Insändarskribenten ger ett par förslag till hur trafiken borde ordnas för att öka genomfarten och göra det enklare för cyklister.

Insändarskribenten ger ett par förslag till hur trafiken borde ordnas för att öka genomfarten och göra det enklare för cyklister.

Foto: Adam Wrafter

Insändare2024-12-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad är det som håller på att hända i vår älskade stad?

I UNT kan man läsa att "Vi vill ha mera folkliv, mindre biltrafik och mer plats på gator och torg" enligt Karin Åkerblom som är samhällsplanerare med ansvar för innerstaden (UNT 1 dec).

Ja, det kommer det inte att bli på Väderkvarnsgatan då den nu är avstängd den "närmaste" tiden (till och med september 2025). Här kommer det att anläggas cykelbanor efter alla konstens regler. Borde inte dessa vara klara till våren då ju cykelsäsongen drar igång?

När Väderkvarnsgatan åter öppnas hösten 2025 får cyklister, bilister, bussar och gående samsas på den begränsade yta som gatan idag består av, där avgaser från alla fordon cirkulerar och där även skolan kommer att drabbas. Värden på fastigheter och bostäder kommer att gå ned.

Jag föreslog när denna debatt tog fart för ganska många år sedan i Radio Uppland och i UNT att man skulle lösa dessa trafikproblem på följande sätt:

  1. Stäng av hela Salagatan i hela dess längd och gör detta till en cykelled som kopplas ihop med andra cykelleder från norra delen av "stan" och efter Strandbokilen.
  2. Ta bort samtliga parkeringsplatser efter Väderkvarnsgatan och gör denna gatan 4-filig i bägge riktningar samt öppna Björkgatan för genomfartstrafik från Hjalmar Brantingsgatan till industriområdet.

Vad blir resultatet om man lyssnar på mina pensionärsråd?

  1. Cyklister kommer att kunna färdas mycket säkrare, snabbare och slippa avgaser till och från sina jobb. Fler kommer förmodligen också att börja cykla.
  2. Utsläppen från bilar och bussar kommer att minska då trafiken kommer att flyta bättre!
  3. Trafiken på Tycho Hedéns väg kommer också att minska och därmed också utsläppen vilket är bra för oss alla.

Jag skriver från Rickomberga, där kommunen för några år sedan kostade på oss boende på Otto Myrbergs väg flera nya busshållplatser, trots att man redan beslutat att dra in vår buss vilket också skedde. Här bor många äldre som nu får kämpa med tunga matkassar till och från Luthagsleden där massor av bussar går, är det här grön politik där man vill att fler skall cykla eller åka kollektivt?