Vi var i tid på Arlanda – men inte personalen

Det är alltid kundens ansvar att komma i tid till sin egen flygning enligt flygbolag och flygplats, hörde jag på radion när vi tagit oss till vår destination utomlands. Vi hann med vårt flyg men det var en pärs.

Varför ska vi vara på Arlanda tre timmar innan avgång när inte personalen hos SAS och Swedavia är på på plats då? undrar en insändarskribent.

Varför ska vi vara på Arlanda tre timmar innan avgång när inte personalen hos SAS och Swedavia är på på plats då? undrar en insändarskribent.

Foto: Fredrik Varfjell

Insändare2022-06-09 07:31
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tre timmar före flygets avgång skulle man komma till Arlanda hade vi lärt oss. Och det gjorde vi onsdagen den 25 maj, incheckad och klar stod vi redan klockan 2.55 på morgonen vid SAS bagdrop för att skicka iväg våra väskor. Men där blev vi stående tillsammans med gamla, unga och barn. Till klockan 4, då SAS behagade öppna! Kön sträckte sig då så långt ögat kunde nå genom terminal 5. Det var dessutom en ensam stackars SAS-anställd som skulle bistå vid krånglande inskanning av väskorna på flera stationer. 

Vi var bland de första att få lämna in våra väskor. Så gjort väntade nästa kö – den till säkerhetskontrollen. Det gick dock snabbare än SAS dryga timmen långa kö. Vi hann med vårt flyg klockan sex på morgonen, men frågan är hur det gick för de som väntade längst bak i kön.

Slutsatsen är att det spelar ingen roll om vi kommer i tid. Hur skulle det vara om SAS och Swedavia anpassade öppettiderna till de av dem själva rekommenderade tiderna för ankomst till flygplatsen. Såväl SAS som säkerhetskontrollen borde naturligtvis öppna redan klockan tre, alltså tre timmar innan första avgång. Men det är väl kanske för mycket begärt, kundvård verkar inte vara deras starka sida!