Svar på insändare av Inger Hallqvist Lindvall 22 juli:
Att det efter år av skriande bostadsbrist äntligen byggs är något att vara stolt över. Fler får nu en bostad och nya arbetsplatser tillkommer. För den rödgröna majoriteten är det ingen tävling. Vi tar ansvar både för vår miljö och för människors rätt till bostad och arbete.
Det är därför som kommunens första arkitekturpolicy har antagits och en stadsarkitekt rekryterats. Det är därför fyra nya stadsnära naturreservat har inrättats att foga till det nätverk av reservat med Stadsskogen, Hågadalen-Nåsten samt Lunsen som tillkom förra gången Uppsala hade en rödgrön majoritet. Och det är därför som det investeras i fler stadsträd, gröna tak och nya parker runtom i Uppsala. Att Uppsala prisas som bästa klimatkommun, årets folkhälsokommun och bästa stadskommun är ett kvitto på att vi tänkt rätt.
Beslutet att bygga Uppsala på vår dricksvattentäkt togs för över 700 år sedan. De flesta ser nog värdet i att fortsätta utveckla Uppsala intill åsen, Fyrisån och den bördiga Uppsalaslätten. Men idag vet vi att det också är förknippat med risker. Med hjälp av den främsta expertisen har hela tillrinningsområdet kartlagts och risker identifierats.
Den strategi för att långsiktigt värna Uppsala- och Vattholmaåsens grundvatten som kommunfullmäktige har beslutat om gör att vi nu kan ta ett ansvar ingen tidigare generation har tagit. Först ut att prövas utifrån dessa riktlinjer är Ulleråker. Den nybyggnation som planeras där kommer att åtföljas av en lång rad skydds- och försiktighetsåtgärder. Länsstyrelsens prövning av planerna är del i arbetet för att säkerställa att det blir rätt. Vårt dricksvatten kommer inte att äventyras. Men Ulleråker utgör bara en liten del av all stads- och tätortsbebyggelse inom tillrinningsområdet. Det vi nu lär oss i Ulleråker kommer därför att behöva implementeras på många andra håll i kommunen. Den största utmaningen är att komma tillrätta med de risker som är förknippade med allt som har byggts tidigare i Uppsalas 700-åriga historia. Störst risk för dricksvattnet utgör trafiken. Arbetet för att minska trängsel och klimatpåverkan med hjälp av investeringar i gång, cykel och kollektivtrafik blir därför än viktigare framöver. Nu även för vattnets skull.